Op 12 december jl. was een groot aantal VBG-scholen uit de regio Zuid te gast bij de vmbo-locatie van het Porta Mosana College in Maastricht. Teamleider Frans Maassen verwelkomde de gasten namens het management. Jo Janssen en Elise Piers hadden een boeiend programma samengesteld rondom werkplekkenstructuur binnen én buiten de school. De deelnemers werden rondgeleid door leerlingen van het 3e en 4e leerjaar. Het WPS-systeem zoals dat is doorontwikkeld door het groene team werd verkend via de balie met de WPS-modulen. Werkplekken binnen en buiten de school weerspiegelden de breedte van de groene opleiding. Naast de reguliere werkplekken, zoals winkel, plantenkas, dierenverblijven, werkplaats, hovenier, schooltuin en keuken was er veel belangstelling voor de buitenschoolse werkplekken. PMC is nog niet zo lang geleden verhuisd van het landelijke Gronsveld naar het urbane Maastricht. Dat was een grote overgang. De docenten van vmbo Groen hebben wederom groene verbindingen met de omgeving weten te slaan, ook in de nieuwe stedelijke omgeving. Daarbij werden zij gestimuleerd door het KIGO-project: ‘VBG-scholen buitengewoon in wijk en regio’, waarbij buitenschools leren (regioleren) is ontwikkeld. Met een buitenschoolse werkplek op het nabij gelegen psychiatrisch centrum Mondriaan slaat de opleiding een dubbele slag. Niet alleen reageren de leerlingen zeer positief op deze authentieke leeromgeving, bovendien komen de leerlingen in contact met groene zorg. Ook door regelmatig groene activiteiten te verzorgen voor en met de scholieren van de Tyltylschool, die naast de PMC-locatie ligt, ervaren de leerlingen wat groene zorg betekent. Al deze activiteiten zijn niet onopgemerkt gebleven.
De VBG-school en het groene team zijn dan ook bijzonder trots op de onderwijsprijs van de provincie Limburg 2011-2013, die ze in december 2012 hebben gewonnen. Uit het juryrapport: ‘Een prachtig project: de school wil meer ‘zorg’ in het groene onderwijs, vmbo-leerlingen die voor de sector landbouw kiezen, werden tot nu toe te weinig geconfronteerd met zorg. Om leerlingen een meer gefundeerde keuze te laten maken, is men gaan samenwerken met een Tyltylschool en een instelling voor psychiatrische patiënten, onder de naam ‘samen wonen, samen leven’. Het PMC laat zien dat het oog heeft voor de toekomst van de leerlingen, op een manier die uitstijgt boven wat je van een school mag verwachten. De meerwaarde van het project is de wijze waarop alles wordt uitgewerkt, begeleid en beoordeeld. De goede documentatie maakt het project ook zeker overdraagbaar naar andere scholen’.
De deelnemers van de VBG-regio Zuid hebben het bezoek zeer gewaardeerd. Twee maal per jaar komt de groep van 10 VBG-scholen bij elkaar.